A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Aşağıdan yukarıya sosyal medyamın haber kaynağını kaydırırken okuduğum cümlelere güldüm ancak gülüp geçemedim. Aksine seviyenin dipte olduğuna üzüldüm.
Bir 3D yazıcının fotoğrafı ve üstünde yazıyor "... konferansında 3D yazıcılarımıza ilgi yoğundu, teşekkür ederiz."
Ortada bir yazıcı, konferans katılımcıları etrafında dönüyor. Buna ilgi diyorlar. 3-5 daha fazla insan olunca da buna 'yoğun ilgi' diyorlar. Aman ne güzel bir yazıcı gösterdiler bize diye alkışlayabiliyoruz, öyle mi? Bizim mahalledeki Bim'de her cuma günü yaşanan yoğun ilgiyi de gelip bir görebilseydiniz, keşke. Konferanstaki yoğun ilgi ile bizim Bim'deki yoğun ilgi arasındaki benzerliklerin neler olduğunu sizlere sormak isterdim. Aman hocam bize Bim uymaz derseniz bu sefer cep telefonu tezgahlarının önündeki ilgi ile 3B yazıcıya gösterilen ilgiyi bir karşılaştırıverelim derim. Müzelik eşya gibi konmuş ortaya bir 3B yazıcı, ona da yoğun ilgi gösterilmişmiş. 5 yaşında değilim ki 5 yaşındaki çocuk tepkilerini vereyim. Ne ürettik bu cihazla acaba? 3-5 tane obje. Peki bu objeleri nasıl kullandık, ne yaptık? Koca bir hiç, yaptığımız sadece gösteri. Bizim eğitimcilerimizin yoğun ilgi gösterdiği 3B yazıcılarla dünya organ üretip insan vücuduna nakletmeyi başarmak üzere. Biz de bir masanın üstünde duran 3B yazıcıya yoğun ilgi göstermeye devam edelim, öyle mi? Biz, bize gösterilen teknolojiyi seyrediyoruz sadece. Biz henüz üretmedik!
Adında eğitim sözcüğünün geçtiği kongre ve konferanslarda sadece teknoloji pazarlanıyor. Aman teknolojinin gerisinde kalmayalım argümanıyla bize söylenenler "al bu teknolojiyi kullan, harca, tüket ve at". At ki gerisinde kalma! Böylece eğitilmiş oluyoruz öyle mi?
Size bir şey söyleyeyim mi? Bir 3B yazıcı seyretmektense bir otomobil fabrikasındaki robotların hareket eden kollarını dakikalarca seyretmeyi yeğlerim. Teknolojinin faydaları üzerine bir konferansı, kongreyi dinlemektense açarım youtube'u masal anlatan, takla atan, satranç oynayan, ev işleri yapan robotları seyreder-dinlerim. Bana vaaz edilen fikirler değil vaadi gerçekleşen eğitim-teknoloji gerek.
Eğitimcilere önerimdir: gelin beraber 100 dönüm tarlaya önce bir arpa, buğday, nohut, mercimek ekelim ve biçelim. Hasat kongrelerinde buluşalım. Daha sahici oluruz. Aynı zamanda bir 3B yazıcıyı seyretmekten daha gerçek olanı kavrarız. Eğitimcilerimiz yeni dünyaya öğrenci mi yetiştirmek istiyor? Bir 100 dönüm ekip biçelim o hâlde! Bitkilerin tarımla, insanın eğitimle yetişip yetişmediğini tecrübe edelim. Saksıda domates yetiştirmeye benzemez, tarla da çalışmak! Teknoloji; tarlanın, okulun neresindedir görelim.
Eğitimcilere önerimdir: gelin beraber 100 dönüm tarlaya önce bir arpa, buğday, nohut, mercimek ekelim ve biçelim. Hasat kongrelerinde buluşalım. Daha sahici oluruz. Aynı zamanda bir 3B yazıcıyı seyretmekten daha gerçek olanı kavrarız. Eğitimcilerimiz yeni dünyaya öğrenci mi yetiştirmek istiyor? Bir 100 dönüm ekip biçelim o hâlde! Bitkilerin tarımla, insanın eğitimle yetişip yetişmediğini tecrübe edelim. Saksıda domates yetiştirmeye benzemez, tarla da çalışmak! Teknoloji; tarlanın, okulun neresindedir görelim.

