A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Hakaret, kahretmenin dışa vurumudur. Küfretmek ya da hakarete hakaret ederek cevap vermek çözümsüz, ilkel bir tepkidir. Ne hakareti ne de hakaretin sahibine [güya en şerefliCe !?] verilmiş hakaretleri alkışlarım. Alkışlamam! Limbik sistemimin umuru dahi olmaz. Cevap vermek mi istiyorsunuz?
Okuyun.
Öğrenin.
Düşünün.
Üretin.
Yüceltmek, takdir etmek mi istiyorsunuz?
Okuyun.
Öğrenin.
Üretin.
Düşünün!
Bilmeyenin her türlü zorbalığına, ancak bilerek, okuyarak, öğrenerek, üreterek cevap verilebiliriz. Zindanlara atılan ya da idam edilen insanlar, unutmayınız ki sadece tendir, bedendir. Ölen de çürüyen de bedendir. Zihniyet öyle mi? Ummadığın anda insana çağ atlatır. En ateşli silahların dahi çaresiz kaldığı yerdir, zihniyet! İnsan ömründen daha uzun ömürlü olandır, zihniyet! E şimdi sen bir düşün, ettiğin en kalaylı küfürlerin mağaradakilere (bkz. Platon'un mağaradikiler alogorisine) etkisi nedir? Bir sayının solundaki sıfır kadardır. Etki mi istiyorsunuz? Başkalarının zihnini, ahlakını yargılamaktan vazgeçin. En kolayıdır bu. Onun yerine önce kendi zihnimizle yüzleşelim. Başkasından önce kendi bilgilerimizi yargılayalım. Bugün idama karşı çıkıp Atatürk'e hakaret edene idam lazım dersen sen, sıkıntının çoğu sendedir arkadaşım. Zihin yetmezliğindesin, kurtar kendini.
Zihniyet, çok çetrefillidir. İnanın bana bildiğim, okuduğum algı/tutum/ikna kuramları dahi zihnin/düşüncenin küçük bir parçasını ancak açıklayabilmiş. Hal böyle iken kendi zihniyetine, ışığı (bilgiyi) yaklaştırmadan başkasının gözüne o ışığı sokarsan adı aydınlanma olmaz. Olsa olsa bunun adı, insanın kendi rezilliğinde parlaması olur.
Okuyun.
Öğrenin.
Düşünün.
Üretin.
Yüceltmek, takdir etmek mi istiyorsunuz?
Okuyun.
Öğrenin.
Üretin.
Düşünün!
Bilmeyenin her türlü zorbalığına, ancak bilerek, okuyarak, öğrenerek, üreterek cevap verilebiliriz. Zindanlara atılan ya da idam edilen insanlar, unutmayınız ki sadece tendir, bedendir. Ölen de çürüyen de bedendir. Zihniyet öyle mi? Ummadığın anda insana çağ atlatır. En ateşli silahların dahi çaresiz kaldığı yerdir, zihniyet! İnsan ömründen daha uzun ömürlü olandır, zihniyet! E şimdi sen bir düşün, ettiğin en kalaylı küfürlerin mağaradakilere (bkz. Platon'un mağaradikiler alogorisine) etkisi nedir? Bir sayının solundaki sıfır kadardır. Etki mi istiyorsunuz? Başkalarının zihnini, ahlakını yargılamaktan vazgeçin. En kolayıdır bu. Onun yerine önce kendi zihnimizle yüzleşelim. Başkasından önce kendi bilgilerimizi yargılayalım. Bugün idama karşı çıkıp Atatürk'e hakaret edene idam lazım dersen sen, sıkıntının çoğu sendedir arkadaşım. Zihin yetmezliğindesin, kurtar kendini.
Zihniyet, çok çetrefillidir. İnanın bana bildiğim, okuduğum algı/tutum/ikna kuramları dahi zihnin/düşüncenin küçük bir parçasını ancak açıklayabilmiş. Hal böyle iken kendi zihniyetine, ışığı (bilgiyi) yaklaştırmadan başkasının gözüne o ışığı sokarsan adı aydınlanma olmaz. Olsa olsa bunun adı, insanın kendi rezilliğinde parlaması olur.
