A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Dünyamız, genişleyen ve bükümlü evrende, güneşin etrafındaki dönüşünü tamamlamak üzere.
Her yıl olduğu gibi mavi ve soluk renkli gezegenimiz, bir önceki yılın konumuna geri dönmeyecek. Farklı bir konumda ve farklı bir zamanda bulunacak. Devinimin yönü, geriye değil hep ileriye ve sarmal! Fark ettiniz mi?
Öklid geometrisinin 4.boyutu "zaman".
A. Einstein'ın kuramına göre o "zaman" da izafi, unutmayalım!Öklid geometrisinin 4.boyutu "zaman".
Sonra, insanların değişmemekteki ısrarının anlamsızlığını düşündüm.
Siz hiç düşündünüz mü?
Siz hiç düşündünüz mü?
Müdahalesiz ortamlarda dahi cisimlerin entropiye düşmemeleri mümkün değilken insanın kendisini devinimsiz, değişimsiz, gelişimsiz bırakması 'kötülük' değil midir?
Adına ister noel diyelim, ister yeni bir yılın başı.
Nesnelere veya kavramlara atfettiğimiz sesler, en nihayetinde bir tür simge.Yaşama yüklediğimiz "anlam ve önem" bizim soyutlama yetimizin sınırları ile ilgili bir durum ve bu durum simgelerden çok daha önemli.
Ve ben, bugün -oturduğum kanepenin üstünde- geride ancak farklı konumlarda bıraktığım 365 günün muhasebesini, "yaşama yüklediğim anlamlar ve düşüncelerimdeki değişimler" üzerine yaptım. Yani kendimle, kendi 'cehaletimle' hesaplaştım. Bil(e)mediklerimin bu yılki bilançosu için 2018 yılında okuduğum kitapları sıraladım.
| Ahmet Cevizci | Metafiziğe Giriş |
| Ahmet Cevizci | Eğitim Felsefesi |
| Ahmet Cevizci | Felsefe Tarihi & Thales'ten Baudrillard'a (2019'a devretti.) |
| Ali Şeriati | Kendisi Olmayan İnsan & İnsanın Dört Zindanı |
| Ali Şeriati | Medeniyet Tarihi II |
| Ali Şeriati | Bilinç ve Eşekleştirme |
| Ali Şeriati | Dine Karşı Din |
| Aristoteles | Kategoriler - Önermeler |
| Aristoteles | İkinci Çözümlemeler |
| Aristoteles | Yorum Üzerine |
| Aristoteles | Eudemos'a Etik |
| Aristoteles | Metafizik |
| Aydın Sayılı | Bilim Tarihi / Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir |
| Aydın Sayılı | Abdülhamid İbn Türk'ün Katışık Denklemlerde Mantıki Zaruretler Adlı Yazısı ve Zamanın Cebri |
| Carlo Ginzburg | Peynir ve Kurtlar |
| Cemil Meriç | Kültürden İrfana |
| Cengiz Aytmatov | Yüz Yüze |
| Cengiz Aytmatov | İlk Öğretmenim |
| Cengiz Aytmatov | Toprak Ana |
| Cengiz Aytmatov | Yıldırım Sesli Manasçı / Kızıl Elma &Beyaz Yağmur / Baydamtal Irmağı’nda |
| Cengiz Aytmatov | Sultanmurat |
| Cengiz Aytmatov | Deniz Kıyısında Koşan Ala Köpek |
| Cengiz Aytmatov | Fuji-Yama |
| Cengiz Aytmatov | Elveda Gülsarı |
| Cengiz Aytmatov | Ebedi Gelin / Dağlar Yıkıldığı Zaman |
| Cengiz Aytmatov | Kassandra Damgası |
| Cengiz Aytmatov | Dişi Kurdun Rüyaları |
| Dücane Cundioğlu | Ölümün Dört Rengi |
| Edward W. Said | Entelektüel: Sürgün Marjinal Yabancı |
| Hamdi Tayfur | Cemaat Diktatörlerinin Psikanalizi |
| Hesabali Turan | Bir Eğitimcinin Öyküsü |
| Immanuel Kant | Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena |
| Immanuel Kant | Pratik Aklın Eleştirisi |
| Immanuel Kant | Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi |
| Ivan Illich | Şenlikli Toplum |
| İbn-i Sina | Mantığa giriş |
| İskender Pala | İki dirhem bir çekirdek |
| John Taylor Gatto | Eğitim: Bir Kitle İmha Silahı |
| Jürgen Habermas | İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim |
| Lars Morris | Şarlatanlığın Tarihi |
| Paulo Freire | Ezilenlerin Pedagojisi |
| Platon | Theaitetos |
| Platon | Phaidon |
| Platon | Sofist |
| Platon | Timaios |
| Platon | Minos-Epinomis |
| Platon | Şölen |
| Platon | Euthyphon |
| Platon | Lakhes |
| Platon | Menon |
| Platon | Kritias - Kharmides |
| Platon | Hipparkhos Kleitophon Rakipler |
| Platon | Philebos |
| Platon | Gorgias |
| Platon | Alkibiades I-II |
| Platon | İon |
| Platon | Küçük Hippias |
| Platon | Meneksenos |
| Platon | Lysis |
| Platon | Büyük Hippias Theages |
| Platon | Mektuplar |
| Platon | Protagoras |
| Platon | Devlet Adamı |
| Platon | Krition |
| Theodor W. Adorno | Minima Moralia |
Ve en sonunda
Mutlu yıllar Dünya.
🌞

