A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Sınav sonuçları beklenen ortalamaların da altında olunca kabahati ölçme aracına yüklemek en kolayıdır. Kabahatin tamamı söz sahibi yetişkinlerde ve söz dinlemeyen yöneticilerdedir. Çocuklar ve gençler üzülmeyiniz.
***
Sınavlar mı geçersiz yoksa eğitim süreci mi yetersiz? Teraziniz hatasız ve geçerli ölçme işlemleri yapıyorsa defalarca teraziyi değiştirmekle gözlenen durum, ölçme sonuçlarının defalarca doğrulanmasıdır. Son bir kaç yıllık ortalamalara bakınız lütfen. Pek çok kez sınavlarla ilgili unsurlara ayar çekilmesine rağmen çocukların ve gençlerin ortalamaları vasat altıdır. Yani ölçülen elmanın kütlesi 100 gr ise 100 gr.'dır. Ben bu sonucu beğenmedim benim elmam en az 300 gr'dır demek körlüktür. Elmanın 300 gr olması için ne gübre vermişsiniz, ne sulama ne de böcekle mücadele yapmışsınız. Kısaca hiçbir şey yapmamışsınız. Elma üzerinde verimi artıracak en ufak bir işlem yapmadan elmanın tartıldığı ölçme aracını suçlamak akıl kıtlığıdır.
***
Bakanlık yetkilisi demiş ki "Anadolu lisesini isteyen öğrenci yerleşemezse, Anadolu lisesi kontenjanları artırılacak. Gerekirse ikili eğitim yapılacak."
ŞİMDİ TAM GÜN EĞİTİME Mİ, İKİLİ EĞİTİME Mİ SEVİNELİM?
TAM GÜN EĞİTİM YAPACAKTIK DAHA.
PLANSIZ-PROGRAMSIZ ALINAN KARARLARIN FATURASI ÖĞRENCİLERE KESİLDİ YİNE.
ŞİMDİ TAM GÜN EĞİTİME Mİ, İKİLİ EĞİTİME Mİ SEVİNELİM?
TAM GÜN EĞİTİM YAPACAKTIK DAHA.
PLANSIZ-PROGRAMSIZ ALINAN KARARLARIN FATURASI ÖĞRENCİLERE KESİLDİ YİNE.