A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Eğitim sistemini fiziksel bir mekânda öğrencilerin bilgi edinmesi(!) olarak gören eğitimcilerimiz, bu çağda her yerden bilgi ediniliyor, öğrencileri sınıfta toplamak gereksiz diyebiliyorlar. Ancak ben buna katılmıyorum. Ben, eğitimin formel, planlı olma özelliğini önemsiyorum. Dolayısıyla formel bir eğitimin tasarım amacında bireylere salt bilgi edindirmek yoktur. Şekerim okulda egitim gereksiz çünkü dünyanın öbür ucundaki ünlü profesörün dersinin videosunu ayaklarını uzatmış elinde çayınla cep telefonundan üstelik defalarca izleyebiliyorsun daha ne istiyorsun, internetten bilgiyi bulmak saniyelerini almıyor mu, dünyanın öbür ucundaki en büyük kütüphanelere erişimek de mümkün değil mi benzeri düşünce zemininde iseniz tabi ki ne gerek var okula dersiniz. Okula ne gerek var demek okuldaki eğitime ne gerek var demekle eş değerdir. Bilgiye erişim imkânlarının teknoloji ile artmış olması "formel eğitimin" gereksiz olduğu anlamına gelmez kanımca. Öyle olsa idi şahsen ben, çokça belgesel izleyerek çoktan bir zoolog olmuştum. Suç-kriminal dizilerini izleyerek bir dedektif; kalp ameliyatı ile ilgili videoları izleyerek de bir kardiyolog olduğumu iddia edebilir miyim? Bilgiye ulaşabiliyor olmak, formel egitimin uygulama alanı olan okulların işlevsiz olduğu sonucunu çıkarmaz, bayanlar ve beyler...