A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Sahip olunan beceri ve yetenekler bakımından toplumdaki bireylerin %2'si üst düzey grubundadır. Bu şu demektir: tanımlı her bir beceri veya yetenek alanında bireylerin %2'si üst düzey beceriye sahiptir. Yani fen-bilim alanın bir %2 var; sanat alanında bir başka %2 var; spor alanında bir %2 var; iyi konuşma alanında bir %2 var; yazma edebiyat alanında bir %2; yemek yapma alanında bir başka %2 var; şarkı söyleme alanında bir %2 var; otomobil tamir etme becerisinde bir %2 var; düşünme becerisi alanında bir %2 var; beste yapma alanında bir %2 var; bir enstrüman çalma becerisine sahip olma açısından bir %2 var; biçki-dikiş alanında bir %2 var; sıvacılık alanında bir %2 var; duvarcılık alanında bir %2 var... Var da var yani. Dolayısıyla bizim eksiğimiz, üst düzey beceri ve yeteneğe sahip bireyleri fark edememektir. Dahası fark ettiğimiz %2'likleri dd bu sistem içinde işlevsizleştirmektir bizim sorunumuz. Bir toplum düzeni bunu kendi geleceğine reva görmemelidir. Eğitim, farklı özelliklere sahip bireyleri aynılaştırmamalı bilakis bireyler arasındaki nitelik farklılarını bulup çesitlendirmelidir. Aksi eğitimin tanımı ile çelişki doğurur, benden söylemesi.