A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
YKS'de 40'ar soru ile milyon tane öğrencinin nitelikleri arasındaki farkların belirlenmeye çalışılması, 1 gramı dahi ölçmeyen manavın terazisi ile eşdeğerdir. 5 gr koysan da 10 gr koysan da, o terazi (ölçme aracı) nesnenin ağırlığını ölçemez. Yani, o ölçme aracı, binlerce sınav sonuncusu çıkartır. Şapşiklerde vah vah binlerce sıfır puanlı öğrencimiz varmış diye üzülür.
YKS'de 40'ar soru ile milyon tane öğrencinin nitelikleri arasındaki farkların belirlenmeye çalışılması, 1 kgdan fazlasını ölçmeyen terazi ile eşdeğerdir. 3 kg koysan da 5 kg koysan da, o terazi (ölçme aracı) nesnenin ağırlığını 1 kg tartar. Yani, o ölçme aracı, binlerce sınav birincisi çıkartır. Şapşiklerde aman ne güzel binlerce birincimiz var diye sevinir.
***
Yök başkanı Saraç, YKS için "Bu testte adayların muhakeme, akıl yürütme, mantıklı düşünme odaklı sözel ve sayısal becerilerinin ölçülmesini amaçlamaktayız" dedi.
ÖSYM başkanı Özer, "Müfredat dışı soru kesinlikle sorulmayacak." dedi.
E şimdi benim kafam karıştı. YKS müfredatı mı yoksa mantıklı düşünmeyi mi ölçecek? Yoksa bizim müfredatlar, baştan sona akıl yürütme, mantıklı düşünme, muhakeme odaklı da benim mi haberim yok?
***
Test geliştirme sürecinde bana öğretilen ve tecrübe ettiğim süreç:
1-sınavın amacını belirle,
2-sınavın kapsamını (konularla ilişkili ölçülecek davranışları) belirle,
3-Soruların yazımı (2.aşama soru sayısı için bir bilgi sağlamaktadır).
4.,5.,6.aşamalara şimdilik geçmeyelim.
Sorum şu: Her yıl öğretim programlarında değişiklikler söz konusuyken "testlerin kapsamı" nasıl aynı kalabiliyor? Merkezi sınavın tabelası değişine kadar testler aynı kapsamla uygulanmadı mı?
Eğer testlerin kapsamı aynı kalmıyorsa testlerdeki soru sayıları neden hiç değişmedi? Merkezi sınavın tabelası değişine kadar olan süreçte (belki 2-3 yıl) testlerdeki soru sayıları aynı değil miydi?
Henüz test geliştirilme süreci başlamamışken testlerdeki soru sayıları neye göre belirlenmiştir? YKS testlerindeki soru sayıları neden eşittir? Testlerin kapsamı dolayısıyla öğretim programlarının kapsamı yani derslerin hedef-davranışları aynı ağırlıkta mıdır? Öğretim programlarında konular azaltılır veya konular eklenir ama nedense merkezi sınavlardaki testlerin soru sayıları hep aynı kalır? Neden?
***
ÖSYM başkanı Özer, YKS için "Müfredat dışı soru kesinlikle sorulmayacak." dedi.
O halde, müfredatın içi nedir?