A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Hayvanlara, insanlara, bitkilere kısaca
“canlara” eziyet edenlerin sosyal medya ağlarından videolarını ya da fotoğraflarını paylaşmayı red ediyorum.
Konu üzerinde düşünsel her türlü etkinliğe varım: belki az yazarım, çok konuşurum ya da çok yazarım az konuşurum. Ama o fotoğraf veya görüntüleri paylaşmanın duyarlılık yaratmaktan ziyade sistematik bir duyarsızlığa doğru yelken açmakla eş olduğunu düşünüyorum artık. Ben ki paylaştığım an, bu vicdansızlığı, meşrulaştırdığımı düşünüyorum. Dahası kötüyü, doğru olmayanı paylaşmanın kınamaktan öte bir fiil yaymak
olduğunu düşünüyorum. Sen bir cana reva görülen zulmü içinde kabaran öfke ile paylaşırken olmuyorsun aslında daha iyi bir insan. Olmuyorsun daha çok duyarlı insan! Aksine
vicdanına dokunan o vicdansızlık, seni, duygularını sinsice esir alıyor.
Fark etmelisin artık. Duygularını, şefkatini, merhametini çok zalimce kullanıyorlar. Paylaşma arkadaş!
Bir insanın bir cana nasıl eziyet ettiğini paylaşmak yerine sen bir hayvana şefkatini nasıl gösterdiğini paylaş. Bir insanın bir çocuğa ettiği zulmü paylaşmak yerine sen bir çocuğun hayatına nasıl dokunduğunu anlat.
Vahşeti, şiddeti yapan mı daha zalimdi yoksa o vahşeti, şiddeti seyredip hiçbir şey yapmadan ‘yayan’ mı daha zalimdi? Vahşeti, şiddeti yapan mı daha çok zalimdi yoksa o vahşeti, şiddeti yapana aynı şiddetle karşılık veren mi daha çok zalimdi?
Vahşeti, şiddeti yapan mı daha zalimdi yoksa o vahşeti, şiddeti seyredip hiçbir şey yapmadan ‘yayan’ mı daha zalimdi? Vahşeti, şiddeti yapan mı daha çok zalimdi yoksa o vahşeti, şiddeti yapana aynı şiddetle karşılık veren mi daha çok zalimdi?
