A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Ömrü hayatında 100 öğrencinin yazılı yoklamasını dahi puanlamamış eğitimcilerimiz yaşasın "açık uçlu sorular" gelsin diyebiliyorlar. Puanlayıcılar varmış, kısmi puanlama varmış. Google'dan açıp okursanız holistik, analitik puanlama da var dersiniz sadece. Milyon tane öğrencinin cevabını kaç puanlayıcı puanlayacaktır? Puanlayıcılar arası nesnellikten, tutarlılıktan nasıl emin olacaksınız? Neymiş iki puanlayıcı anlaşamazsa (sanki araba alıyoruz da anlaşma yapıyoruz) üst puanlayıcıya başvurulacakmış. Bir defa üst puanlayıcı ne demektir? Böyle bir tanım var mıdır? Üst puanlayıcı! Emir alanların üstü olur tabi. Üst puanlayıcı yoksa üst mahkeme gibi bir şey mi? Puanlayıcıları ve üst puanlayıcıların niteliği nedir? Ayyy yoksa puanlayıcılar, mülakatla belirlenecek olmasın? Mülakatla öğretmen seçildiğine göre puanlayıcı seçimini kesin mülakatla yaparız canım! Puanlayıcıların yapmış oldukları puanlamalara gelen itirazları nasıl çözeceksiniz? Üst düzey beceri ölçmekten bahsediyorsunuz ya puanlayıcılarımızın üst düzeyde becerikli olduklarını nasıl ve ne yolla ölçeceksiniz? Hah bu seferde puanlayıcıların niteliklerini ölçme sorunu çıktı mı karşımıza? Biz bu ülkede bir çoktan seçmeli sorunun yanlışlığının ispatında dahi mahkemesiz karar veremiyorken bir puanlayıcı ben yanlış puan vermişim diyebilecek mi? Puanlayıcı: Puan gözümden kaçmış dün gece uyumadım da. Öğrenci: bu cevabı demek istedim verin üst düzey beceri puanımı lütfen. Bir puanlayıcı doğru dedi ötekisi yanlış dedi. Bizim ülkemizde kurulan koalisyonlar dahi uzun ömürlü değilken puanlayıcılar puanlamada uzlaşacaklarmış. Hangi konuda? Açık uçlu (yoksa ucu açık soru muydu?) sorularla ölçtüğümüz üst düzey becerilerin puanlamasında mı? Şaka bu! Şaka şaka.