A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
İnternetimiz
fiber, mobil bağlantılarımız 3G hızında olunca hayatımızdaki kavramlar da hızla
değişmekte sanırım.Bilgi
hızının verdiği tahribatları görmemek, duymamak ve söylememek için zorlansam da
çoğu zaman tutamıyorum kendimi.
Yunus
Emre’nin Beyhey kardaş şiirinin son iki mısrası benim ruh halimi işte böyle
özetler: “Behey yunus sana söyleme derler/Ya ben öleyim mi
söylemeyince.”
TEOG'da 'açık uçlu' soru dönemi başlıyor başlıklı haber
bağlantısı: http://aa.com.tr/tr/egitim/teogda-acik-uclu-soru-donemi-basliyor-/863120
Bağlantıdaki
metne istinaden
1-
Teog bir sistem midir? Sınav mıdır?
2-“İki
puanlayıcının puanı farklı olursa, öğrencinin cevabı soruyu hazırlayan üst
puanlayıcı tarafından değerlendirilecek.” ifadesinde “üst puanlayıcı” yeni mi
çıktı? Hani mahkemelerin üstü var biliyorum da üst puanlayıcıyı yeni duyuyorum.
Acaba üst puanlayıcı yerine “başka bir puanlayıcı ya da üçüncü bir puanlayıcı”
olarak ifade etmek bilgi hızımızı çok mu yavaşlatır?
3-
TEOG puanları açıklandığında, öğrencilere soruların imajları doğru cevaplar ile
sunulacak. ifadesini ise hiç anlayamadım. Soruların imajları nedir? Yeni bir
kavram mıdır acaba ben mi güncel değilim. Bir soru nasıl görünür acaba?
Karizmatik soru, pespaye soru gibi bir şey mi şu imaj meselesi.
4-
Kazanım kavrama testleri nedir? Çok cahil kaldım.
5-“Kazanım
kavrama testlerindeki açık uçlu sorularla öğrenciler, TEOG sınavındaki yeni
uygulama için "tatbikat" yapmış olacak.” Bu ifade de teog sistemi olmuş teog
sınavı. Yani haber metni tutarsız tanımlamalarla içeriyorken ilgili ifadede
geçen “tatbikat” sözcüğünü de OHAL’e bağlayayım bari. Olağanüstü RUH halindeyiz
ya “tatbikat” sözcüğü yerine uygulamak demek yeterince baskıcı ve ideolojik
olmayacaktı sanırım. Kaldı ki tatbikat yerine eş anlamlısı “uygulama” sözcüğünü
kullansaydı muhabir sanırım saçmalığı fark edecekti. Hadi biz fark edelim.
Kazanım kavrama testlerindeki açık uçlu sorularla öğrenciler,TEOG sınavındaki
yeni uygulama için "uygulama" yapmış olacak.
6-Kurslarda
alıştırma yapılacaksa okullarda ne yapılıyor diye sormak
hakkımdır.
7-Açık
uçlu soru kavramına da itirazım var. Çünkü bu soru tipi, tanımlandığı şekliyle
uygulanmıyor. Dolayısıyla uygulandığı şekliyle kapsayıcı bir tanımının yapılması
gerekir. Önerimi ise Bültene yazmıştım.
Sonuç:
Bir haber metninin dili bu mu olmalı sanırım iletişim ve gazetecilik eğitimi
alanlar benden daha iyi değerlendireceklerdir. Türkçe bilenler ise okuduklarını
tam anlamayacaklardır. Anadil ön şart. Alan bilgisi olanlar ise “üst puanlayıcı,
sorunun imajı, kazanım kavrama testleri, teog sistemi” ifadelerini elbette
eleştireceklerdir.
Diğer bir sonuç; mesele
diploma almak değil kendini bilmek sanırım.
Sevgiyle, bilgiyle mutlu kalın.