A ltın ve gümüş sikkelerin birlikte kullanıldığı zamanlarda insanlar altın olanı saklamış, gümüş olanı harcamış. Neden? Çünkü insanların değerli olanı elde tutması, değersiz olanı ise elden çıkarması oldukça rasyonel bir davranış. İşte rasyonel olan bu davranışı, 16.yy’da İ ngiltere'de Kraliçe I. Elizabeth'in mali danışmanı olan Sir Thomas Gresham, “kötü para, iyi parayı kovar” ifadesiyle ekonomik bir yasaya dönüştürmüştür. Gresham yasası, yazılı (nominal) değerleri a ynı fakat külçe değerleri farklı iki paradan, külçe değeri yüksek olan paranın piyasadan (dolaşımdan) çekilmesidir. Nominal değer ve külçe değeri ne demektir? Örneğin bir madeni paranın üzerinde “5 TL” yazıyorsa bu onun nominal değeridir. Külçe değeri ise paranın yapıldığı metalin (altın, gümüş, bakır, nikel vs.) piyasa değeridir. Yani parayı eritip sadece metal olarak sattığınızda elde edeceğiniz değerdir. Örneğin elinizde iki adet 5 TL’lik madeni para var. Biri gümüşten, diğeri nikelden yapılmış olsun. İki...
Kimimizin yazmak, araştırmak için heyecanla beklediği Pisa 2015 sonuçları
açıklandı. Raporlara bakınca çıkardığım sonuçları paylaşmak istedim. Her biri
kişisel yorumumdur. Benim için aksi kanıtlanıncaya kadar da geçerlidir.
1-2004-2005 yılında yapılandırmacı yaklaşımla biçim verdigimiz
çocuklarımızın becerileri daha iyiye gitmemiştir.
2- Bu becerileri sahip çocuklarımızla gelecek bir 10 yıl için ekonomik bir
büyüme beklemeyiniz. Çünkü bugünün 15 yaş grubu 10 yıl sonra iş piyasalarında
becerilerini döktüreceklerdir.
3- Eğitimcilerimizin bazıları için yol görünmüştür. Gelecek 3-5 yıl
Singapur ziyaretleri ile birlikte sonlanan araştırmalarımız sonunda Singapur'un
eğitim sistemi anlaşılacak ancak bu sefer bir başka ülke sıralamada öne
geçecektir.
4- Okuduğunu anlamak, düşünme becerisidir. Bu beceri Felsefe'den asla kopuk geliştirilemez. Felsefeden kastım ise ünite sonu değerlendirme sorularının çoktan seçmeli olmadığı bir Felsefe'dir.
4- Okuduğunu anlamak, düşünme becerisidir. Bu beceri Felsefe'den asla kopuk geliştirilemez. Felsefeden kastım ise ünite sonu değerlendirme sorularının çoktan seçmeli olmadığı bir Felsefe'dir.
5- Fiziği, bilimi, görüneni, doğayı anlamadan metafizik hiç anlaşılmıyor inanın.
6- Piza ve tostla karınlarını doyurduğumuz çocuklarımızın PISA sonuçlarından
mutlu değilim. Gerçi mutlu olmak için gözümüzü çıkarırcasına büyütülen PISA
sonuçlarına da gereksinimiz var mı? Bence yok. İki gören göz ve bir beyni olanın
mahalle okuluna gidip 3-5 saat gözlem yapması yeterli veriyi sağlayacaktır
esasında.